Peneman


Saya sudah ada teman serumah yang baru. Adik bongsu saya, Ajib, menjadi peneman saya dan Afif di Pontian. Ajib meneruskan pelajaran di Tingkatan Enam di Sek. Men. Dato' Penggawa Barat, Pontian sebaik tamat SPM. Ajib ialah Pak Cu Afif.

Seronok ada peneman. Afif sudah ada kawan baru untuk bermain, bergusti, bergaduh dan bergurau . Saya pun tak risau sangat kalau pulang lambat dari kerja sebab Ajib akan ambil Afif dari daycare.

Dan kalau saya terlupa beli sesuatu barang di kedai, Ajib akan jadi runner saya. Maklumlah, naik motor kan lebih senang dari kereta... :)

Bukan tu saja. Adik bongsu saya ni rajin bantu saya..

'Ajib, tolong buangkan sampah..'
'Jangan lupa kuncikan gate'
'Tolong tukarkan mentol ni..'

Macam handyman lah pulak!

Dan saya terharu bila lihat Ajib bangun dari tidur sendiri untuk bersahur. Kadang-kadang bila saya terjaga pukul 2-4 pagi, saya terlihat dia sujud di sejadah. Solat dan belajar. Aduhai, dulu masa zaman belajar saya pun selalu buat macam tu. Tapi sekarang?

Saya selalu lalai dan menganggap masa sebagai alasan. Astagfirullah...

Terima kasih Pak Cu Ajib!

Sungguh.. Saya banyak belajar dari peneman saya ni.

Sunday, July 26, 2009

6 Comments:

Unknown said...

yan... amir anak ku sangat sukar main dengan block lukisan yang cam afif pegang tu... asal dia start nak lukis mesti dia akan kata... "color.." ekeke...!!

color bermaksud lukis dalam bahasa pelat dia...!!

Humyrah said...

benda tu sangat berguna dan bagus kan? anak aku belajar tulis a-z dengan benda tu. dan kalau kau perasan, ada rak-rak buku kat gambar tu. tu adalah rak buku-buku afif. naib baiklah dia enjoy belajar..

haha anak kau advance english tu!

lisa said...

wahhh... mcm2 keje eh ajib leh buat... bagus...bagus...

Humyrah said...

kak ja >> alhamdulillah! ada lelaki kat rumah, rasa lebih selamat..

sherry said...

seronok bila baca cerita org lain seronok..;)

Nora said...

xde lar yan & afif boring di waktu weekdays.. weekend plak hubby balik, tambah meriah :)

 
.:: cerita hamba ::. - Wordpress Themes is proudly powered by WordPress and themed by Mukkamu Templates Novo Blogger