Ayat-ayat Afif

Ayat 1
Situasi berlaku di rumah Abah dan Mak di Balakong. Macam biasa, Abah dan Mak akan layan segalanya dengan cucu mereka.
Mak : Abah, jomlah kita tukar kabinet TV ni. Buruk sangat dah rupanya..
Abah : ............
Afif : (datang dan berbisik ke telinga Mak) Opah, Atuk ada sepuluh sen aje.
Abah : (senyum dan terus mencium-cium Afif)
Mak : Bertuahnya cucu Opah!
Kami semua ketawa!

Ayat 2
Di rumah saya di Pontian. Kami sedang berehat di ruang tamu sambil menonton TV bila Afif sibuk bermain (sambil sepahkan rumah).
Saya : Afif, mainan yang Afif tak main tu, kena masukkan semula dalam kotak mainan tu. Afif faham tak maksud Mama?
Afif : Afif tak faham..
Abang : Afif kena dengar cakap Mama. Allah marah kalau tak dengar..
Afif : Allah tak marah..
Saya dan Abang geleng kepala. Afif sengih-sengih je.

Ayat 3
Alhamdulillah, Afif dah pandai buang air besar + kecil sendiri. Hanya perlu observe. Sejak mencecah 3 tahun, saya rasa senang sangat menjaga dia. Malam pun tak pakai pampers. Memang jimat. Yang saya tak tahan...
Saya : Afif, pakai lah seluar. Dah kencing tadi kan. Pakailah, kan malu tak pakai seluar.
Afif : (sambil tunjuk pada seorang gadis barat yang pakai seksi di TV) Mama! Tu! Orang tu tak pakai seluar..
Ayak! Saya yang jadi malu. Terus tukar channel la..

Ayat 4
Afif gemar bertanya. Banyak sangat soalan yang bermain di fikirannya. Satu ketika sedang kami bersama menonton satu iklan (Celcom rasanya). Seorang wanita memandu kereta di jalanraya yang indah, kiri-kanan pokok-pokok yang memayungi perjalanan wanita itu.
Afif : Mama, orang ni pergi mana?
Saya : Aaaa.. (cari idea)... Orang ni nak berjalan-jalan.
Afif : Jalan ke mana? (muka beriya menunggu jawapan)
Saya : Aaaa... (adoi, apa ya?) Dia nak pergi malawat Mama dia..
Afif : Rumah Mama dia kat mana?
Saya : Er.. (huwa!) Rumah Mama dia jauh..
Afif : Jauh tu kat mana?
Saya : Jauh kat KL. Macam kita nak balik KL jumpa Opah. Kan rumah Opah jauhh...
Afif : Oh!
Lega bila Afif sebut 'Oh!'. Itu petanda dia memang dah faham. Dan saya akan rasa lega. Risau juga, seolah saya macam menipu Afif je.

Ayat 5
Satu masa, saya dan Abang terpaksa tinggalkan Afif untuk dijaga oleh adik ipar saya. Masa tu saya dan Abang hendak menonton konsert Siti Nurhaliza di Istana Budaya (Kanak-kanak bawah umur 5 tahun tak dibenarkan masuk). Diceritakan semula oleh adik ipar..
Teh : Ayah dan Mama Afif pergi ke mana?
Afif : Ayah Mama tengok Siti.
Teh : Siti tu siapa?
Afif : Siti tu kawan Mama la..
Teh : ...?
Afif, Afif.. main goreng je ya..

Saya sudah bersedia untuk mengandung kali ketiga. Merancang sekali lagi. Doakan saya dipermudahkan. Ya Allah, kasihanilah saya.

Saturday, July 18, 2009

4 Comments:

Nora said...

bila anak dah pandai berkata2, susah pulak nk melayan soklan2 dia. hahaha! tiap menda dia akan tny. x penat sungguh berckp. mama & ayah dia lar penat kan?

p.s: yan, sama2 lar kite berdoa yer? akak pun dah ready & sdg berusaha nk tmbah family members ;)

Humyrah said...

penat jawab soalan, penat fikir jawapan dan penat ketawa.. melayan afif memang menyeronokkan.

kak, yan baru buang iucd. free like a bird!!!

sy zyurina said...

comel lah afif yan..pandai buat mimik muka..ikut mama dia yer..;)gud luck for your next pregnency..hopefully everything will be great..

Humyrah said...

sherry >> tulah, saya pun nak tambah lagi seorang ni!

saya harap awak dan family termasuk si kecil tu sihat selalu..

 
.:: cerita hamba ::. - Wordpress Themes is proudly powered by WordPress and themed by Mukkamu Templates Novo Blogger