Ya Habibi, Cintaku.

Saya berada di Pulau Pangkor untuk Kursus Induksi selama 2 minggu. Malam ini masuk malam kedua di sini. Tapi hati saya bagaikan tertinggal di Seri Kembangan..

Mungkin ada yang tak selesa membaca entri saya kali ini. Tak apa. Entri ini khas buat Abang; suami saya.

Abang seorang yang sangat penyayang. Mudah menunjukkan kasih sayangnya, tak segan, tak de 'cover-cover'. Pernah satu ketika di sebuah shopping mall (rasanya The Mines Shopping Fair kot), saya tolong seorang OKU yang kebetulan perlukan bantuan. Abang bangga dengan niat saya. Dia terlalu gembira hingga tiba-tiba dia mencium pipi saya dan berkata "Bagusnya isteri Abang," Tentulah saya malu walaupun saya suka :)

Kadang-kadang kalau berjalan-jalan dengan Afif dan adik saya, saya dan Abang bagaikan dalam dunia kami sendiri. Berpegangan tangan, jalan seiringan, berdua-duaan. Afif pula dipegang oleh adik saya. Kemudian kami akan ketawa, teringat anak yang tertinggal di belakang. Bukanlah kami sengajakan, cuma rasa seronok dan terbawa-bawa.

Bila kami lepak-lepak di rumah, dan tak buat apa, Abang akan mengurut kaki saya, mencari lenguh-lenguh dan 'meringankannya'.. Malah Abang gemar memotongkan kuku saya. Segalanya tanpa saya pinta. Layanannya menyebabkan saya rasa bagaikan seorang puteri.

Abang mudah mengesan perasaan saya. Sekali pandang saja Abang tahu adakah saya sedang sedih, gembira, malu atau marah. Bila saya sedang marah dan menahan geram (pada perkara lain), Abang akan menenangkan dengan memegang bahu saya dan memicit-micit sambil berkata "Abang faham, sabar ya". Kata-katanya sungguh melegakan.

Jangankan ayat, wajahnya saja sudah cukup mengubat segalanya.

Abang seorang yang sabar. Bayangkan setiap kali Abang datang ke Pontian setiap hujung minggu, saya pula akan ke kelas Master dari pagi hingga ke petang. Atas dasar kasih sayangnya dan merebut setiap saat untuk bersama yang ada, Abang akan hantar dan ambil saya dari kelas. Jika saya tertinggal nota/laptop di rumah, Abang akan hantarkannya ke kelas. Abang tak mengeluh. Bagaikan gemar dapat berjumpa dengan saya.

Tidak hairanlah bila kawan-kawan sepejabat selalu kata kami berdua a loving couple. Dan saya tak nafikan bila orang kata saya bertuah bersama Abang.

Saya teringat ketika saya menghantar Abang ke stesen bas Pontian. Abang katakan hidup Abang kosong tanpa saya menemaninya di KL. Abang perlukan saya. Abang berjalan perlahan-lahan ke arah bas, sesekali menoleh ke belakang. Wajahnya suram. Kelibat Abang hilang di sebalik belakang bas, tapi saya tetap memandang. Tiba-tiba Abang berpatah balik dan mengintai saya semula di sebalik belakang bas tu sambil tersenyum. Gelagatnya yang comel tu menyebabkan orang sekitar memerhatikan kami.
Bila Abang benar-benar dah naik bas tu, hati saya mengharapkan Abang mengintai lagi..

Abang bukanlah suami yang sempurna, begitu juga dengan saya sebagai isterinya. Cuma kami saling melengkapi. Saling mencari bila salah satu tiada di sisi. Cinta ini adalah bukti kekuasaan Allah pada setiap yang berpasangan.

Semasa menghantar saya untuk berkursus di Pangkor ni, mata Abang berkaca. Hampir menitiskan airmata. InsyaAllah Abang, kita jumpa lagi 10 hari...

Selamat Hari Bapa buat Abang. Terima kasih atas segalanya. Selamat Hari Bapa juga buat semua pembaca..

Monday, June 15, 2009

3 Comments:

Nora said...

syahdunya... biarlah apa org nk kata. menzahirkan kasih sayang antara suami isteri itu perlu. buat apa nk segan pd yg memandang, kan? hubungan yg halal. bkn org lain pun :)

amean23 said...

10 hari lagi??....

Humyrah said...

Kak Nora >> kak nora sangat memahami, rasanya kak nora pun macam kami(?)
pjj membuatkan rasa sayang dan rindu tu makin kuat.

Abang >> 10 hari macam 10 tahun..

 
.:: cerita hamba ::. - Wordpress Themes is proudly powered by WordPress and themed by Mukkamu Templates Novo Blogger