Maal Hijrah & Perancangan Kewangan

’Jgn lupa ptg ni (sblm maghrib) baca doa akhir th & doa awal th lepas maghrib’
‘Sudah baca doa? Umi dan ayah esok btolak ke kl’

Petikan SMS dari umi. Dah menjadi rutin umi hantar reminder setiap maal hijrah, nisfu syaaban dan lain-lain pada setiap tahun. Terima kasih umi. Dan hari ini umi dan ayah bertolak ke KL dari Pasir Mas. Moga selamat sampai kedua-duanya.

Selamat menyambut Maal Hijrah kepada semua. Kita gandakan azam kita, sempena juga tahun baru 2008 ni. Rancang kehidupan dunia dan akhirat. Jadikan azam tu lebih spesifik.. Macam doa lah juga. Doa kita setiap hari pun kena spesifik kan.. Contohnya ”Tahun ni aku nak jadi muslimah yang lebih baik..” Tapi baik dari segi apa? Lebih baik kita spesifikkannya – ”Tahun ni aku nak tutup aurat”, Atau ”tahun ni aku tekad tak mau lengah-lengahkan solat..”

Azam juga adalah perancangan. Tak semestinya setahun sekali. Untuk sasaran jangka masa panjang, azam 5 tahun juga boleh diaplikasikan.. Mereka yang sudah berkeluarga terutamanya, adalah sangat-sangat digalakkan mempunyai azam jangka panjang macam ni. Lebih indah bila plan sesama suami-isteri J Contohnya ”dalam 5 tahun ni aku nak usaha habiskan study master aku, dapat kerja, dan ada rezeki nak cuba memiliki sebuah rumah sendiri”. Atau ”Dalam 5 tahun ni aku nak cukupkan duit untuk hantar mak dan abah pergi haji”. Sekadar contoh sahaja ya... Ringkasnya, kita cuba buat yang terbaik dengan perancangan yang dah dibuat tu. The rest, kerja Allah.

Saya hanya berkongsi sedikit maklumat dari pengalaman dan bacaan dari buku. Kita sama-sama mengingatkan antara kita.

Hm lagi satu, perancangan kewangan juga sgt penting. Macam mana kita nak get the highest profit of our savings. Baru-baru ini duit pelaburan yang saya handle dah mencapai keuntungan 13% dalam masa 3 bulan! Alhamdulillah, thanks to the beauty of unit trust (unit amanah) investment. Ramai orang mempunyai stigma dan blueprint bahawa UT investment ni mempunyai risiko rugi, kurang dipercayai, kena ada duit yang banyak dan lain-lain. Hmm hakikatnya sangat berbeza.. banyak lagi kelebihan lain yang kita pun tak sangka kalau kita tak ambil tahu.

Friday, January 11, 2008

5 Comments:

Unknown said...

yaa... ku setuju...

Nora said...

betul tu... setuju gak tu. lg spesifik azam tu, lg mudah kita nk capai. maknanya, kita lg nmpak ape yg perlu kita concentrate & usahakan :)

aliya said...

salam, lama tak dengar berita humayrah. How are you?

Unknown said...

Yan... Kami sekeluarga menghantar ucapan takziah...!! tau dari blog Nora...

Nor Ramli said...

Yan..
Kak epel ucapkan takziah. Al-Fatihah utk Muhammad Abid Hayyan...InsyaAllah dia menanti yan dan suami di sana..

 
.:: cerita hamba ::. - Wordpress Themes is proudly powered by WordPress and themed by Mukkamu Templates Novo Blogger