MARI MEMBACA

Saya mempunyai satu, satu hobi yang sama dengan suami saya - MEMBACA. Saya suka membaca.. Bukan, saya rasa saya sangat suka membaca. Tentang apa-apa saja, tapi biasanyalah tentang yang saya minat.. seni jahitan, bolasepak EPL (Liverpool Rules!), karya-karya Said Bediuzzaman Said Nursi, komputer dll. Ohh saya baru je beli buku resepi party food dan novel Dan Brown.. hmm..

Hobi ni dah jadi macam habit.. Ke mana, buat apa, rasa teringat kat buku yang nak di baca.. Masalahnya? Masalah (Masa.. lah) Masa memang tak cukup.. Jadi saya sendiri kadang-kadang curi masa nak membaca. Macam kat pejabat, saya simpan beberapa buku yang saya nak baca kat dalam lokar yang dikhaskan untuk staf. Masuk waktu kerja je saya keluarkan satu buku, letak di sisi komputer. So bila ada masa sementara tunggu pc run ke, server run ke, saya jenguk-jenguk sikit beberapa helai. Kesian kan..kadang-kadang tu saya cuma sempat letak katalog IKEA je kat sebelah saya. Bila server problem dan tak boleh buat kerja, mata saya ni gatal nak membaca, baca katalog tu jelah.. :)

Lagi satu yang peliknya, kalau time makan seorang diri, saya kena pegang sebarang material yang boleh dibaca. Ya, baca sambil makan.. Ada sesiapa di luar sana yang ada habit macam tu? Ada.. adik bongsu saya.. Makannya tak ceria tanpa membaca.. hehe..


Banyak ilmu yang kita bole dapat dengan membaca ni. Tentang apa-apa saja.. Apa yang saya nak tahu? Saya boleh dapat dengan membaca. Memang tak rugi..

Kadang-kadang adalah satu kelebihan pada diri sendiri bila kita lebih mengetahui sesuatu berbanding orang lain, tak kiralah sesama kawan-kawan atau keluarga. Dan satu bonus lagi, bila mereka semua tu akan mendapatkan kita semata-mata mahukan ilmu dari kita.. Kita dapat pahala bila kita ada ilmu.. Dan orang pun akan pandang kita sebagai orang yang berilmu kan?

Menjadi ibu ni menyebabkan saya mula alert tentang diri saya sendiri. Saya mahu menjadi ibu yang dicontohi. Saya sendiri mahu anak saya rajin membaca..

Saturday, January 13, 2007

2 Comments:

Anonymous said...

yer setuju..masa yg terbatas membuatkan kita xde masa nk membaca.skrg ni nora xde lar rajin beli buku, cuma rajin beli majalah tetiap bln.pa&ma,NUR,mastika...itu dah pasti.

pernah gak ade habbit mcm yan tu.kalo mkn sorg²,misti bukak buku.masa zaman skolah dulu.smpai ade makcik tegur & puji (rajinnye bace buku,ahaks!)

Humyrah said...

kak nora > a ah.. yan ni pon habit sejak sekolah la ni..

 
.:: cerita hamba ::. - Wordpress Themes is proudly powered by WordPress and themed by Mukkamu Templates Novo Blogger