Paru-paru = Jalan Tar? (Kisah Afif sakit 10 hari) Part 2

Kisah ni berlaku lebih kurang 2 minggu lepas. Masa tu dah start pose dah. Kira Ujian Ramadhan la ni..

Malam tu lepas Afif muntah2. Peliknya sedang tidur pun dia boleh muntah2. Kerap. Saya dan abang siap buat bekas khas untuk dia muntah.. Senang sikit, kalau tak habis la cadar dan lampin yg ada. Suhu badan dia panas. Kami pakaikan dia baju yang nipis2 je. Kadang2 dia batuk. Biasanya bila dia macam tu, mmg confirm ada kahak. Dan abang akan sedut kahak dia.. Memang banyak. (Saya pernah juga sedut kahak dia. Nak harapkan penyedut tu, tak berapa efisien..)

The next day saya tekad tak nak anta Afif ke klinik. Saya positif, ini demam biasa. Biasanya 2 hari dah sembuh. Lagipun syrup paracetemol dia masih ada. Madu pun ada lagi (ubat untuk batuk/selsema Afif). Malangnya masih tak sembuh. Makin teruk pula. Afif langsung tak mau bangun. Apatah lg nak jalan. Selera makan kosong. Menyusu pun sikit je. Cirit birit berkali-kali. So the following day, kami ke klinik komuniti seri kembangan. It's better to go to gomen, sebab mereka ada rekod. Lagipun mudah kalau kena refer hosp.

Doktor suspect denggi.. Malangnya masa tu elektrik xde kat klinik tu.Mereka x dpt nk buat ujian darah. Jd kami balik dulu, esoknya kembali ke situ. Esoknya, lepas amik darah, doktor kata negatif denggi. Jadi apa masalah Afif?? Doktor tu pun mcm konpius.. (doktor ni bior btul??) Dia kata datang semula lepas 2 hari. Kalau x ok, terus ke Hosp. Macam serius ni..

Sepanjang 2 hari tu, Afif langsung takde improvement. Saya makin hilang sabar bila Afif langsung tak bangun tidur.. Dari pagi sampai 6 petang. Menyusu tak mau, makan tak mau. FLAT... Lewat ptg tu jugak kami terus ke hosp. Dah 5 hari Afif sakit, saya tak mau bertangguh ke klinik lagi. Dalam minda saya, saya agak dia kena food poisoning. Saya siap refer pada kawan saya, Kak Nora sebab anak dia pernah muntah2.

Kat hosp., saya rasa lebih lega. Sebab at least saya tau apa masalah Afif. Doktor kata dia ada masalah pneumonia. Ya, jangkitan kuman pada paru2. Nafas + paru2 dia berbunyi. Alahai... kecil2 lagi ada jangkitan mcm tu. Patutla Afif tak bermaya.. Matanya cengkung sangat. Lembik, susut badan. Berbeza dgn karakter dia sebelum ni. (Lincah dan nakal..)

Banyak doktor dengan banyak soalan.. Macam kena siasat pulak. Kadang2 saya naik penat menjawab soalan. Soalan yang sama pula tu.. Contohnya "Anak awak pernah guna neb (nebulizer) sebelum ni? Berapa kali? Berapa lama pakai ventilator? Pernah guna ubat asthma? Anak awak selalu cungap2? Berapa kali masuk wad? Usia kandungan ketika dilahirkan?" Penat nk cerita sebab masa tu puasa.. :p

Wednesday, October 03, 2007

0 Comments:

 
.:: cerita hamba ::. - Wordpress Themes is proudly powered by WordPress and themed by Mukkamu Templates Novo Blogger