Dunia Baru, Dunia Breastfeeding Saya

This is my picture of 'happy place' or 'green button'.. Tengok je guarantee hepi!

Semasa mengandungkan Akif, saya dah pun set dalam kepala untuk breastfeed Akif sepenuhnya sebaik dia dilahirkan. Mengepam dan menyimpan stok susu dah jadi lumrah sejak melahirkan abangnya, Afif, 5 tahun dulu. Bezanya saya mengepam susu untuk Afif dulu kerana Afif berada di hospital selama 2 bulan, maka setiap hari pam dan hantar ke hospital. Saya pula belum bekerja waktu tu.

Kali ni untuk Akif pula, saya pam dan simpan stok kerana saya sendiri dah mula bekerja.. Kiranya, dah biasa jugakla pam-pam ni. (Teringat masa di hospital selepas bersalinkan Afif, saya siap buat kursus kepada kakak-kakak di hospital cara-cara untuk pam..hehe..) Maka, atas keyakinan itu, saya terus upgrade pam dan beli Medela Freestyle, khas untuk kelahiran Akif. Awesome!!! (oh saya juga upgrade peti ais terus.. beli yang lebih besar)



Kegigihan untuk breastfeed Akif diteruskan, alhamdulillah dah masuk 3 bulan. Syukur padamu Ya Allah yang memberikan rezeki kepada Akif. Ramai kalangan ibu-ibu yang suka mengatakan bahawa 'semua ibu mampu menyusukan sendiri bayinya' tapi ingatlah, bahawa susu itu datangnya dari Allah juga. Dia berhak mengambilnya bila-bila masa, yang di luar kemampuan kita.

Kemampuan Medela FS sangat tidak dinafikan, saya mampu pam di mana-mana saja. Pernah suatu ketika saya ditugaskan ke Sepang untuk seminar selama sehari, dan saya hanya pulang ke Pontian dengan menaiki bas. Bas tu 4 jam setengah perjalanan, dan saya sempat mengepam 2 kali dalam bas. Ya, dalam bas! Hasilnya sama macam pam di waktu yang biasa kecuali....

Breastshield fs saya patah semasa pam dalam bas hari tu..

Tapi dah claim warranty, dan dah dapat pun breastshield yang baru.

Saya tak pernah pam lebih dari 8 minit, kerana hasil pam banyak. Sekali pam boleh dapat hingga 10 oz (maksimum). Kebiasaannya pam tak lebih 4 minit..

Tapi tulah, kena jaga makan. Sesungguhnya breastfeeding mengajar saya erti makanan dan gizi yang berkhasiat.

Target seterusnya ialah menyusukan Akif sehingga 6 bulan. Moga saya dapat teruskan lagi sehingga dia 2 tahun. :)

Tak ada salahnya untuk merasa excited akan dunia saya yang baru ini!

Thursday, December 30, 2010

7 Comments:

Unknown said...

syabas... kena beli freezer lagi satu ni.. dah penuh tu nampaknya... ekekek

♥ Mrs. C ♥ said...

Syabas..

~albazrah~ said...

Alhamdulillah, tahniah yan. semoga dapat bertahan sampai bulan ke-6 dan seterusnya.

Cerita sikit mcmana Afif dgn adik? mesti sayang sangat dekat adik dia kan?

Humyrah said...

mr rizal > Alhamdulillah freezer tu memenuhi kehendak tuannya :) bayangkan ada 60 pack bersaiz 4oz setiap satu, sesak sudah. tapi tak perlu beli baru sebab ia guna stok secara rotate..

k. connie > terima kasih.

kak teh > Ya Allah tak tergambarkan emosi Afif kali ni.. bayangkan setiap orang yang menghampiri si adik, pasti kena marah oleh si abang. kena minta izin untuk sentuh adik dari dia! InsyaAllah akan terus menulis di blog tentang mereka berdua.

amnikhassim said...

tahniah yan... saya dah x pam :,( coz dah 5mo peknen ni susu dah makin kurang, cuma malam masih BF... doakan saya sekuat awak

cik daisy said...

alhamdulillah.. hepi for u too :)
sronok plak tgk kwn2 yg pakai fs ni. mcm mostly dpt hasilkan susu byk & pam hanya sekejap!

Feizal said...

wah!byak stock tue yan...kiki bleh geng la nie...hahah

 
.:: cerita hamba ::. - Wordpress Themes is proudly powered by WordPress and themed by Mukkamu Templates Novo Blogger