Maal Hijrah & Perancangan Kewangan

’Jgn lupa ptg ni (sblm maghrib) baca doa akhir th & doa awal th lepas maghrib’
‘Sudah baca doa? Umi dan ayah esok btolak ke kl’

Petikan SMS dari umi. Dah menjadi rutin umi hantar reminder setiap maal hijrah, nisfu syaaban dan lain-lain pada setiap tahun. Terima kasih umi. Dan hari ini umi dan ayah bertolak ke KL dari Pasir Mas. Moga selamat sampai kedua-duanya.

Selamat menyambut Maal Hijrah kepada semua. Kita gandakan azam kita, sempena juga tahun baru 2008 ni. Rancang kehidupan dunia dan akhirat. Jadikan azam tu lebih spesifik.. Macam doa lah juga. Doa kita setiap hari pun kena spesifik kan.. Contohnya ”Tahun ni aku nak jadi muslimah yang lebih baik..” Tapi baik dari segi apa? Lebih baik kita spesifikkannya – ”Tahun ni aku nak tutup aurat”, Atau ”tahun ni aku tekad tak mau lengah-lengahkan solat..”

Azam juga adalah perancangan. Tak semestinya setahun sekali. Untuk sasaran jangka masa panjang, azam 5 tahun juga boleh diaplikasikan.. Mereka yang sudah berkeluarga terutamanya, adalah sangat-sangat digalakkan mempunyai azam jangka panjang macam ni. Lebih indah bila plan sesama suami-isteri J Contohnya ”dalam 5 tahun ni aku nak usaha habiskan study master aku, dapat kerja, dan ada rezeki nak cuba memiliki sebuah rumah sendiri”. Atau ”Dalam 5 tahun ni aku nak cukupkan duit untuk hantar mak dan abah pergi haji”. Sekadar contoh sahaja ya... Ringkasnya, kita cuba buat yang terbaik dengan perancangan yang dah dibuat tu. The rest, kerja Allah.

Saya hanya berkongsi sedikit maklumat dari pengalaman dan bacaan dari buku. Kita sama-sama mengingatkan antara kita.

Hm lagi satu, perancangan kewangan juga sgt penting. Macam mana kita nak get the highest profit of our savings. Baru-baru ini duit pelaburan yang saya handle dah mencapai keuntungan 13% dalam masa 3 bulan! Alhamdulillah, thanks to the beauty of unit trust (unit amanah) investment. Ramai orang mempunyai stigma dan blueprint bahawa UT investment ni mempunyai risiko rugi, kurang dipercayai, kena ada duit yang banyak dan lain-lain. Hmm hakikatnya sangat berbeza.. banyak lagi kelebihan lain yang kita pun tak sangka kalau kita tak ambil tahu.

Friday, January 11, 2008

Selamat Datang Ke Dunia Pendidikan!

SMS di awal pagi rupa-rupanya dari Amni. ‘Saya sekarang jadi tutor di UDM’ katanya. Seronok saya mendengarnya. Begitu juga dengan Kak Teh. Sekarang dia pun dah jadi pensyarah. Alhamdulillah. Tahniah kepada dua beradik ini.

Ramai kalangan kawan-kawan saya menjadi pendidik. Saya sendiri rasa teruja. Ada yang mengeluh kerja banyak, ada yang seronok menimba pengalaman baru. Saya harap saya jadi seperti mereka juga nanti. Just a matter of time.. InsyaAllah!

Oh ya, ni gambar siapa ya?



Fernando Torres datang ke Malaysia ke?......

The 'Death Bringing' Dysplasia

Thanatophoric dysplasia (TD) Type 2 is the most common form of skeletal dysplasia that is lethal in the neonatal period. The term thanatophoric derives from the Greek word thanatophorus, which means "death bringing". Characteristics of TD include severe shortening of the limbs, a narrow thorax, macrocephaly, and a normal trunk length.

Infants with this condition have disproportionately short arms and legs with extra folds of skin. Other signs of the disorder include a narrow chest, small ribs, underdeveloped lungs, and an enlarged head with a large forehead and prominent, wide-spaced eyes.

An unusual head shape called craniosynostosis ("cloverleaf skull") is seen with type 2 thanatophoric dysplasia.

Infants with TD are usually stillborn or die shortly after birth from respiratory failure; however, some children have survived into childhood with significant medical help. These children are severely mentally handicapped due to a variety of brain abnormalities and have difficulty breathing on their own.

Menyedari keadaan kandungan, saya telah diberi pilihan untuk menggugurkan kandungan pada pertemuan pertama dgn Dr. Norazimah dahulu. Tapi saya berniat untuk meneruskan juga jadi Dr. Norazimah anggap bahawa that is not an issue anymore.

Disebabkan kandungan sudah besar.. saya hanya boleh melahirkan dengan kaedah pembedahan caesarean. Alahai, saya paling takut kena caesar ni. Bagi saya, biarlah sesakit manapun bersalin biasa, asalkan bukan caesar. Tak boleh bersalin normal kerana..

- Saiz kepala baby terlalu besar. Secara relatif, 6 minggu lebih besar dari sepatutnya. Dan mungkin lebih besar lagi..
- Keadaan tulangnya yang abnormal tidak dapat membantunya untuk ‘turun’ semasa proses kelahiran secara normal. Dia tak mampu push himself/ herself out..
- Air ketuban yang terlalu banyak boleh menyebabkan kelahiran normal sukar bagi saya. Luka besar dan perndarahan yang banyak boleh berlaku.
- Boleh menyebabkan kematian baby serta merta.

Ok, saya dah banyak membaca dan bertanya dgn kawan2 tentang caesar ni. Jadi, isu ini selesai. Isu kedua ialah – memandangkan air ketuban terlalu banyak, saya ada risiko premature labour (melahirkan anak yang tidak cukup bulan). Dr Baskaran dan Dr. Norazimah memberi pilihan sama ada saya mahu bersalin sekarang (sebelum 37 minggu usia baby) atau menunggu saja waktu untuk dilahirkan. Menurut mereka, kedua-dua pilihan saya itu tidak mempengaruhi keadaan baby selepas lahir.. Lahirkan sekarang atau menunggu waktu adalah sama saja. Kata Dr. Baskaran, "You deliver now or you just wait, the outcome is still the same.. there is no hope for the baby to survive." Kejam saja bunyinya.. :(

Pelbagai nasihat dan saranan dari keluarga dan rakan-rakan. Antaranya...

- Jika saya mahu bersalin sekarang, saya perlu dapatkan pengesahan dari pakar psikologi (Dr. Norazimah akan uruskan, katanya). Prosedur ini perlu kerana undang-undang perubatan di Malaysia tidak membenarkan kelahiran sebelum 37 minggu kecuali mendapat pengesahan dari segi medikal dan mental. Kemudian, saya set tarikh bila untuk bersalin, dan bersedia ke bilik bedah. Setelah bersalin, saya boleh get over it dan teruskan kehidupan macam biasa dengan lebih cepat.

Atau

- Jika saya mahu menunggu, saya mungkin boleh bersalin bila-bila masa saja kerana risiko premature labour tadi. Boleh wujud keadaan 'emergency caesar'. Saya juga perlu menanggung proses mengandung seperti yang saya alami sekarang. Perut saya semakin besar, saya sering sesak nafas dan saya tak mampu jalan lama-lama. Percayalah, ia bukan seperti proses mengandung yang normal.. huhu.. Boleh saya katakan.. seksa juga..

Doktor-doktor tu beri saya tempoh seminggu untuk beri jawapan. Tapi saya minta lanjutkan tempoh, jadi minggu depan baru saya beri jawapan. Sebenarnya saya dan abang dah ada jawapan sendiri, tapi saya alu-alukan pendapat semua..

Sunday, January 06, 2008

Happy Anniversary, Happy Birthday & Happy New Year!

aidilfitri 2007



I just swear, that i'll always be there
I give everything, and anything
I will always care
Through weakness and strength
Happiness and sorrow
For better for worse
I will love you,
With every beat of my heart...

19 Dis adalah ulang tahun perkahwinan.. untuk tahun 2007 ini, genap 3 tahun usianya. Alhamdulillah! Susah senang diharungi bersama, tak terasa 3 tahun yang berlalu tu. Especially kehadiran Muhammad Afif Harraz yang lebih menceriakan (kadangkala menghuru-harakan.. :) suasana.

Terima kasih Allah atas kurniaan keluarga ini. There’s lot more to come.. banyak perancangan lagi untuk masa depan dan akhirat.. Harapnya segala impian menjadi kenyataan.

Dan selamat hari lahir buat abang!!! 3 Januari lalu genap 26 tahun. Usia dah dikira sbg ’lewat 20-an’ hehe.. Terima kasih atas segalanya. I’m so grateful i have you.

Akhir sekali, Selamat Tahun Baru 2008 buat semua.. Sama-sama kita lebih memanjatkan doa agar tahun ini rahmat Allah sentiasa bersama kita, walaupun dalam keadaan gembira atau berduka. Ambil kesempatan di tahun baru ini untuk merancang pelbagai perkara. Cuba capai apa yang kita ingini. Moga hati kita sentiasa terang setiap hari..

 
.:: cerita hamba ::. - Wordpress Themes is proudly powered by WordPress and themed by Mukkamu Templates Novo Blogger