Sayang, Anakku Sayang..

Assalammualaikum..

Pagi td appoinment saya dgn specialist O & G Hos. Serdang. Result yg mengejutkan.. Nampaknya mungkin jurnal antenatal saya ni penuh onak dan duri. Namun saya masih mengharapkan happy ending..

Masuk ke bilik pemeriksaan dan ultrasound mcm tak ada apa-apa yg abnormal. Abang dan afif tunggu di kerusi luar bilik, sambil Afif sibuk berlari sana-sini. Saya berharap kali ini dapat tanyakan doktor jantina bayi.. Sebelum ni saya tak ada idea, is it boy or a girl.

"Nanti saya bgth jantina dia.." kata pegawai perubatan tu. Saya senyum tak sabar. Selama ni saya dan abang assume babygirl.

Lama btul doktor tu try to scan.. Kadang2 dia mengeluh "macamana baby ni duduk ni.. tak dapat cari femur dia..kaki pun tak nampak". Akhirnya dia panggil doktor pakar. Hmm kali ni baru betul2 pakar.. Dia cari femur, kemudian baru saya sendiri nampak kaki kecil. Comel. Doktor pakar ni bercakap dlm terms yg saya tak faham.. Tp bunyinya mcm kurang bagus. Datang pula doktor yang lain, wajah dia lebih serius. Macam ada yg tak kena..

"Panggil suami dia.. Suami dia ada kat luar kan?"

Doktor ni memperkenalkan dirinya. Doktor perunding rupanya.

"Family awak ada tak yang mcm org kerdil? Badan normal tp kaki dan tangan pendek?"
Takde doktor.. kenapa?
""Baby ni ada kecacatan sikit.. tangan dan kaki dia pendek. Ketara. walaupun badan dia normal. Awak tau kan, mcm org kerdil tu."
Macamana bole jd mcm tu doktor?
"Ini faktor genetik.. keturunan. Saya akan hantar awak refer ke Unit Fetomaternal, HKL. Tempat tu specialist untuk kes2 mcm ni. Lgpun bayi-bayi mcm ni ada risiko mati dalam kandungan atau gugur. "

Saya rasa mcm susah nak percaya, saya rasa wajah saya berubah. Senyum tadi dah tak ada. Tapi saya rasa ok lagi. Berkali-kali doktor tu menyatakan kepada saya.. Seakan-akan sukar untuk saya terima. Alhamdulillah saya rasa saya ok.. boleh senyum lagi. Boleh bergurau dengan doktor-doktor lain.. Abang pandang saya, pegang tangan saya, "B, ok ke?". Saya senyum aje.

Dalam kereta on the way back, baru saya rasa lain. Rasa sebak skit, then burst into tears. Ya, kebetulan 26 minggu kandungan ni (ikut kiraan). It was about the same news 2 years ago.

So I cried, then i smiled again. Kadang2 tak tau nk emosi apa.. Ya Allah, mengapala harus saya keluh-kesahkan. Semuanya datang dariMu, kembali padaMu.. Dan bukankah dunia ini sementara? Fitrah saya berasa sedih, tp janganlah takdir pula disalahkan.. Bersabar saja. Walaupun kadangkala saya rasa macam tak mampu, bukankah Kau yang lebih mengetahui. Tak ada dugaan dariMu yang aku tak tertanggung!

Datanglah dugaan.. Saya tak takut!!! (sekadar memotivasi diri)

Namun saya masih berharap, segalanya selamat.. Appoinment 5 hb Dis, 10 am di HKL. InsyaAllah!

Thursday, November 29, 2007

Start of Something New.. Again?

Nmpknya matlamat kerjaya saya agak bersimpang siur skrg ni.. Saya pun x pasti bila saya dpt smbung study saya. Tp xpelah, berkorban skit utk family - anak dan suami. Harap2nya lepas bersalin dan abg pun dah habis study, saya dpt semula smbung study saya.. (selagi Kem. Pengajian Tinggi benarkan sy tangguh.. :( )

Dr. Khairina, bekas pensyarah abg (sewaktu abg buat degree) di UKM mencari pembantu untuk satu projek besar di Malaysia Genome Institute. Khabarnya projek tu memakan belanja berjuta-juta RM. Usahasama dengan USM dan UTM. Dr. Khairina offer sebagai RA dia. Dah lama dia panggil, tapi masa tu saya tak terbuka hati bertemunya. Kebetulan saya sibuk exam FMUTM, dan secara part time saya jadi unit trust consultant. Part time sebab saya pregnant, sj nak lebihkan rehat tanpa komitmen tinggi.

Akhirnya selepas 3 kali Dr. Khairina offer jumpa, baru saya terima. Dia beri saya pelbagai opsyen > boleh buat kerja dari rumah, tak perlu masuk ofis selalu pun tak apa, dan yang penting.. dia tak kisah walaupun saya dah pregnant 7 bulan. Hmm.. dia sendiri sedang sarat mengandung rupanya! Namun begitu semasa interview dgn dia, saya rasa sangat risau.. Yelah, dah 3 kali ajak, baru saya terkial2 nk datang.

Walaupun dia mahukan RA dalam bidang IT, tp projek ini lebih kepada bidang Bioinfomatik.. Sesuatu yg terlalu baru untuk saya. Saya kena study subjek berkenaan dengan gen, genom, organisma Leucosporidium antarticum (yis dari antartika, sebagai bahan kajian utama), protein2 dll.. Ringkasnya, saya perlu banyak membaca. Alhamdulillah, membaca bukanlah masalah.. Insya Allah :)

Sebenarnya saya tidak terdesak untuk bekerja, abg sendiri tak kisah jika saya mahu duduk saja goyang kaki di rumah. Cuma saya risau perbelanjaan selepas melahirkan anak makin bertambah, dan alangkah baiknya jika saya dapat shopping lebih2 dengan duit sendiri.. Hehe.. Hmm, kalau anda seorang isteri, tentu anda faham maksud saya > Shopping dengan duit poket sendiri lebih baik.. dan lebih puas..

Hari ini hari kedua saya sebagai staf UKM. Tak lama lg saya akan daftar Afif ke nurseri UKM. Dia pun dah lama x ke sekolah. Macamana la gaya dia berjumpa kawan2 baru nanti.

Seronok rasanya kembali ke suasana bekerja. Lepas ni ada masa, bolehla saya selalu update blog. Saya kena kembali membacalah, currently reading A Practical Guide To The Analysis of Genes And Proteins !

Jumpa lagi!

Friday, November 23, 2007

Antenatal

Assalamualaikum

Al kisah, pd mulanya saya brcadang nk buat jurnal pengalaman saya mengandung selama 9 bulan ni, tp memandangkan byk kekangan (internet connection), so agak lambat sikit baru nk start buat catatan ni. Sekarang pun dah 7 bulan kandungan, so lmbat sgt tp xpelah.

Kandungan kali ini alhamdulillah, lebih lama dari mengandungkan Afif sebelum ni. Syukur, xde apa2 masalah serius. Kdg2 sy terjaga waktu malam, sy check tilam yg sy baring, manalah tau ada air ketuban yg tiba2 pecah.. Mcm kes Afif dulu tu. Trauma sedikit.

Namun baru2 ni masa pergi regular check kat klinik, doc yg periksa kata kandungan lebih besar dari usia jangkaan.. Katanya, "kalau ikut anggaran, patutnya 24 minggu, tp perut awak ni besar mcm dah 28 minggu. Jauh beza ni, sebulan.."
Bila saya tanya, mcm mana boleh begitu? Katanya lg, "mcm2. sebab common ialah salah tarikh, boleh jadi juga sebab air ketuban terlalu byk, bayi terlalu besar, atau ketumbuhan pd rahim."

2 kali doc tu scan, stil dia x dpt jwpan, akhirnya dia beri sy surat utk refer pd doktor pakar O & G hospital serdang. Saya positif, insyaAllah xde yg serius atau negatif. Lumrah ibu mengandung, mcm2 jangkaan blh berlaku.. Minggu depan appoinment sy dgn doktor pakar tu.

 
.:: cerita hamba ::. - Wordpress Themes is proudly powered by WordPress and themed by Mukkamu Templates Novo Blogger